Asnaf Zakat
Tidak boleh, kerana anak yatim bukan asnaf zakat. Walau bagaimanapun, anak yatim boleh menerima zakat sekiranya tergolong dalam 8 asnaf yang telah ditetapkan iaitu sama ada ia fakir, miskin, amil, muallaf, al-riqab, al-gharimin, ibnu sabil dan fisabilillah.
Fakir : Golongan yang tidak mempunyai dan tidak mampu untuk mencari sumber pendapatan bagi menyara hidupnya.
Miskin : Golongan yang mempunyai sumber pendapatan dengan kadar yang kecil sehingga tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan asasnya.
Menurut Ulama’ Mazhab Syafie dan Hambali :
Fakirialah orang yang tidak mempunyai harta dan tidak mempunyai pendapatan yang dapat menampung keperluannya. Dia juga tidak mempunyai suami atau ibu bapa atau anak cucu yang memberi nafkah kepadanya dalam kadar yang mencukupi1. Dalam Tafsir al-Maghari, dinyatakan fakir itu ada harta tetapi tidak mencukupi keperluannya2.
Miskin ialah mereka yang mempunyai harta atau penghasilan yang layak memenuhi keperluannya dan orang yang menjadi tanggungannya tetapi tidak sepenuhnya3.
1 Dr Wahbah Al-Zuhaili, Fiqh dan Perundangan Islam, Jilid 2, hlm; 952.
2 Nik Mustafa Nik Hassan, Kaedah Pengagihan Dana Zakat satu Perspektif Islam, hlm; 8.
3 Dr Wahbah Al-Zuhaili, Fiqh dan Perundangan Islam, Jilid 2, hlm; 952.
Orang tua yang uzur boleh dikira sebagai miskin sekiranya sumber pendapatan yang diperoleh tidak mencukupi untuk menampung keperluannya dan tidak mempunyai bantuan lain.
Janda tidak termasuk dalam asnaf zakat, melainkan dirinya jatuh dalam kategori asnaf seperti fakir, miskin dan lain-lain.
Di negeri Pahang, MUIP telah menetapkan bahawa seseorang itu dikira sebagai muallaf selama 7 tahun sahaja.
Tidak boleh, melainkan dia termasuk dalam asnaf yang lain seperti fakir atau miskin.
Tidak boleh mengikut undang-undang zakat di bawah Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982, Seksyen 173.
Menurut sejarah Islam, Rasulullah SAW dan semua khalifah melantik amil atau pengutip zakat di setiap wilayah jajahan mereka. amil yang dilantik juga mempunyai kelayakan tertentu seperti bersifat adil, amanah dan mempunyai pengetahuan tentang apa yang patut dan apa yang tidak patut dia mengambilnya sekiranya timbul permasalahan tentang zakat. Sebahagian ulama’ berpendapat bahawa sekiranya telah ada amil yang dilantik oleh pihak berkuasa, maka zakat itu hendaklah diserahkan kepada amil yang dilantik kerana meratanya agihan zakat.
Sehubungan dengan itu, sebagai pihak yang berkuasa, MUIP telah memperuntukkan undang-undang zakat di bawah Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam melayu Pahang 1982, Seksyen 173: “Sesiapa yang wajib membayar Zakat atau Fitrah, membayar kepada seseorang bukan Amil, dan sesiapa yang bukan Amil menerima atau mengutipnya adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabit boleh dihukum dengan didenda tidak lebih daripada dua ribu ringgit atau penjara tidak lebih daripada satu tahun atau kedua-duanya sekali”.
Adalah satu kesalahan jika seseorang amil tidak menyerahkan kutipan zakatnya sebagaimana dalam Seksyen 174 Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982:
“Mana-mana Amil, setelah menerima atau mengutip zakat dan Fitrah tidak menyerahkan kutipannya atau kira-kira kutipannya sebagaimana yang dikehendaki oleh Enakmen ini atau Peraturan-peraturan yang dibuat di bawahnya adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila sabit bolehlah dihukum dengan didenda tidak lebih daripada lima ratus ringgit atau penjara tidak lebih daripada tiga bulan atau kedua-duanya”.
Adalah menjadi kesalahan jika seseorang enggan membayar zakat sebagaimana dalam Seksyen 171 Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982:
“Sesiapa yang wajib membayar zakat dan fitrah mengikut penetapan yang sah akan banyaknya dan tidak berjaya mendapatkan pengecualian daripada pembayarannya atau apa-apa keputusan yang lain tidak mahu atau dengan sengaja tidak membayarnya adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila sabit bolehlah dihukum dengan didenda tidak lebih dariapda satu ribu ringgit atau penjara tidak lebih daripada enam bulan atau kedua-duanya”.